Forum -=[ BUNKIER ]=- Strona Główna
 Home    FAQ    Szukaj    Użytkownicy    Grupy    Galerie
 Rejestracja    Zaloguj
Nick Zedd & Richard Kern - Transgresja

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum -=[ BUNKIER ]=- Strona Główna -> gLoBaL
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomo¶ć
Hemorrhage
PostWysłany: Pon 19:27, 21 Sie 2006 Powrót do góry


Doł±czył: 24 PaĽ 2005

Posty: 1083
Przeczytał: 0 tematów

Sk±d: Mentally Ill from Amityville

U schyłku lat 70. Ameryka przeżywała przesyt tani± przedmie¶ciow± popkultur±, nie mog±c jednak znaleĽć dla niej przeciwwagi. Bunt hippisów wygasł, a dawni guru starzeli się, co wpływało na przeintelektualizowanie ich sztuki. O ile profesjonalne kino popadało w gigantomanię i musiało stosować się do zastanych norm społeczno-etycznych, a kino niezależne w trosce o budżety swoich produkcji także skazane było na kompromisy, o tyle młodzi punkowcy z amatorskimi kamerami mieli absolutnie wolne ręce.

1. Thrust In Me

Po powrocie do domu młody punk korzysta z toalety, podciera się podobizn± Jezusa, a następnie znajduje swoj± narzeczon± wykrwawion± w wannie. Z braku alternatywnych pomysłów zaczyna z ni± współżyć oralnie kończ±c stosunek wielkim wytryskiem.

2. War Is a Menstrual Beauty

Dwudziestolatek, który nieomal spłon±ł żywcem, poddaje swoje potwornie zdeformowane ciało pieszczotom wyj±tkowo nieatrakcyjnej nagiej prostytutki, która w otoczeniu tanich orientalnych dekoracji zaczyna całować i lizać jego popękan± skórę.

3. Swing Circle

Performerka Khembra Pfahler, uprzednio przygotowana, poddaje się zabiegowi zaszycia pochwy.

4. Stray Dogs

Wygl±daj±cy na obł±kanego mężczyzna ¶ledzi malarza do jego domu. Tam zaczyna w sposób niedwuznaczny proponować mu stosunek. Artysta nie zwraca jednak na niego uwagi. Zdesperowany – widz±c, że jest ignorowany – dosłownie zaczyna się rozpadać, co malarz wita gromkim ironicznym ¶miechem.

5. - Czy mógłby¶ najpro¶ciej, w jednym zdaniu okre¶lić, czym jest kino transgresji?

- Pierdol się!

(Z wywiadu z Nickiem Zeddem)


[link widoczny dla zalogowanych]



Nick Zedd | [link widoczny dla zalogowanych]

ur. 1958 w Baltimore, USA
narodowo¶ć: USA

Nick Zedd jest kluczową postacią ruchu Kina Transgresji, rozwijającego się w latach 80. w Nowym Jorku.

Jako pierwszy podjął próbę opisu zjawiska, w którym uczestniczył, publikując magazyn Underground Film Bulletin oraz ogłaszając w nim w roku 1985 Manifest Kina Transgresji - Cinema of Transgression Manifesto. W tym radykalnym tek?cie Zedd atakuje z pasją cały zastany establishment filmowy - twórców, krytyków, centra sztuki, żąda wysadzenia w powietrze szkół filmowych, pisze:

Żaden film, który nie szokuje nie jest warty obejrzenia. Dzi? wszystkie warto?ci muszą zostać przedefiniowane. Nic nie jest ?więte. Wszystko powinno zostać zweryfikowane, aby uwolnić nasze umysły od wiary w tradycję. (...) Proponujemy przekroczyć wszystkie granice ustanowione przez smak, moralno?ć czy jakikolwiek inny system warto?ci krępujący ludzki umysł. (...) Jeżeli nie ma życia pozagrobowego, jedynym piekłem jest piekło modlitw, przestrzegania prawa a jedynym niebem jest niebo grzechu, bycia rebeliantem, zabawy, pieprzenia i łamania jak największej ilo¶ci reguł. Taki akt odwagi znany jest jako transgresja.

Manifest Zedda miał indywidualny charakter, do którego z dystansem odnie?li się inni filmowcy. Było to jednak niezwykle sprytne komercyjnie posunięcie, które spowodowało faktyczne zaistnienie tego nurtu kina w ?wiadomo?ci nowojorskiej bohemy i umożliwiło intensywny, choć krótki, wybuch transgresyjnej twórczo?ci filmowej.

Sam Zedd realizował filmy od końca lat 70., poruszając się swobodnie między tematyką społeczno-polityczną i seksualną. Sam grał w wielu z nich, często kreując w przebraniu role kobiece i transseksualne. Filmy Zedda to najczę?ciej 10-15 minutowe, czarno-białe etiudy fabularne, ud?więkowione garażowymi fragmentami nagrań sceny No Wave. Zedd operuje prostymi, amatorskimi ?rodkami filmowymi, tanimi, campowymi efektami specjalnymi (tryskająca krew, proste zdjęcia trikowe). Jego filmy osadzone są w realiach nowojorskiego Lower East Side, w?ród brudnych ulic, opuszczonych budynków, zdewastowanych mieszkań, w ?wiecie narkomanów, dealerów i tanich prostytutek.

W niemal wszystkich swoich filmach Zedd gra główną rolę, skłóconego z życiem outsidera, prezentującego niezmiennie (nieco zabawny) ?bardzo zły?, nihilistyczny wyraz twarzy. Tematyka wczesnych filmów Zedda koncentruje się głównie wokół seksu i ?mierci - w Thrust in Me (1984) kopuluje ze swoją martwą narzeczoną, w Kiss Me Goodbye (1985) dusi po stosunku swoją kochankę, w Police State (1987) umierając zabija torturującego go policjanta, który przed momentem odciął mu genitalia. W swojej autobiografii, Totem of the Depraved Zedd wspomina, iż na początku lat 80., podczas swojego krótkiego, burzliwego związku z Lydią Lunch, poważnie rozważał popełnienie jakiej? okrutnej zbrodni, by móc do?wiadczyć zła totalnego i tym samym zbliżyć się do absolutu. Pozostaje cieszyć się, iż Zedd nie poszedł drogą Mansona i realizował swoje młodzieńcze frustracje w obszarze sztuki.

Pó?niejsze filmy Zedda kierowały się coraz bardziej w kierunku kina jawnie pornograficznego. Whoregasm (1988) to na przykład wyjątkowo brutalny kolaż punkowego, hardcorowego porno, w którym zdjęcia policjantów z wcze?niejszego filmu Zedda Police State przeplatane są zbliżeniami drastycznych stosunków analnych i oralnych. Wydaje się, iż Zedd padł ofiarą własnego manifestu, zmuszony do ciągłego szokowania zapętlił się w swojej twórczo?ci. W każdym kolejnym filmie próbował szokować bardziej, co często wywołuje politowanie, jak w przypadku filmu Tom Thumb in the Land of Giants (1999), w którym grany przez syna Zedda chłopiec wchodzi do gigantycznej pochwy czy w bardzo interesującym plastycznie filmie Ecstasy in Entropy (1999), który wzbogacony jest w dodaną wyra?nie na siłę scenę seksu oralnego.

Na szczę?cie Zedd wciąż nie traci poczucia humoru. Jeden z jego ostatnich filmów, I of K9 (2001), parodiuje zoofilskie porno, przedstawiając dwóch mężczyzn i kobietę, którzy sfilmowani w estetyce starego, dobrego undergroundu przez kilka minut obcałowują namiętnie psa.



Większo¶ć filmów Zedda dostępnych jest na DVD Abnormal - Sinema of Nick Zedd.
/ [link widoczny dla zalogowanych] /



Richard Kern | [link widoczny dla zalogowanych]

ur. 1954 w Roanoke Rapids, USA
narodowo¶ć: USA

Richard Kern to obok Nicka Zedda druga najważniejsza postać kojarzona z ruchem Kina Transgresji.

Jego pierwsze filmy utrzymane są w stylistyce przypominającej dokonania Zedda, zaskakują jednak dużo większą dawką czarnego humoru. W zestawie czterech krótkich metraży Manhattan Love Suicides (1985) Kern przedstawia różne wariacje na temat samobójstwa. W Stray Dogs ciało bohatera (David Wojnarowicz) rozpada się na czę?ci (dosłownie) w wyniku miłosnego zawodu, w Thrust in Me (zrealizowanym wspólnie z Zeddem) podcięte żyły sfrustrowanej bohaterki tryskają niczym fontanna, w I Hate You Now para zdeformowanych naroktykowych dealerów pozbawia się życia za pomocą rozgrzanego żelazka i samospalenia. Kolejny film Kerna, You Killed me First (1985) to z kolei parodia kina rodzinnego, w którym typowa, amerykańska rodzina klasy ?redniej zmaga się ze zbuntowaną córką. Sfrustrowana nastolatka wytyka obłudę rodzicom i swojej porządnej siostrze, po czym w końcowej scenie zabija ich, wypowiadając tytułowe Wy zabili?cie mnie pierwsi.

Scenariusz do najdłuższej fabuły Kerna, 30-minutowego Fingered (1986), napisała legendarna wokalistka sceny nowojorskiej, Lydia Lunch. Film będący punkową wersją road movie opowiada historię dziewczyny z sex-telefonu (w tej roli sama Lunch), która rusza z jednym ze swoich klientów w straceńczą podróż samochodem, podczas której porywają i gwałcą autostopowiczkę (motyw wykorzystany pó?niej przez Tarantino w scenariuszu Natural Born Killers). Film zawiera ostre, pornograficzne (patrz tytuł filmu) fragmenty z udziałem Lunch oraz niezwykle drastyczne sceny przemocy, które jak zapewniała artystka, były spełnieniem jej erotycznych fantazji.

Z końcem lat 80. Kern odchodzi o fabuły, skupiając się filmach eksplorujących estetykę S/M oraz swoje voyerystyczną zamiłowania. W Pierce (1990) dokumentuje ekstremalny piercing kobiecych i męskich sutków, w X=Y (1990) pokazuje półnagie modelki pieszczące broń maszynową, w Nazi (1991) ubrana w esesmański płaszcz kobieta rozbiera się i salutuje w hitlerowskim stylu (sieg hail) przed amerykańską flagą.

Najbardziej znanym filmem Kerna powstałym w tym czasie jest The Evil Cameraman (1990), typowy dla artysty przykład autobiograficznego voyeryzmu. Film składa się z czterech czę?ci - w każdej z nich fotograf (w tej roli sam Kern) ?przygotowuje? modelkę do zdjęć. W pierwszej czę?ci, która toczy się w obskurnym studiu, krępuje drobną Japonkę drutem, zasłania jej oczy, nakłada czarny kaptur, rozcina bieliznę, obcina włosy łonowe. W drugiej, nie mniej drastycznej czę?ci filmu, przywiązuje kolejną przerażoną modelkę nogami do sufitu, zdziera z niej ubranie, obwiązuje łańcuchami. Te dwie sceny ud?więkowione zostały złowrogą, hipnotyczną muzyką Foetusa i robią piorunujące wrażenie. W dalszej czę?ci filmu, podpisanej ?2 lata pó?niej?, muzyka zmienia się na łagodniejszą, a film wpada w lżejszą, humorystyczną tonację. W nowym, eleganckim studiu Kern przygotowuje kolejną modelkę do zdjęć, które są ugrzecznioną wersją poprzednich dwóch akcji. Tym razem sfrustrowany fotograf próbuje dobrać się do modelki, stara się zaimponować jej wytatuowaną nad członkiem, wielką swastyką - bezskutecznie. W ostatniej scenie z udziałem kolejnej modelki sytuacja się powtarza. Niespełniony seksualnie artysta opada załamany.

The Evil Cameraman przedstawia najważniejsze fascynacje estetyczne i seksualne Kerna, komentując także ironicznie sytuację samego artysty, który wobec nagłego wej?cia (oczywi?cie odpowiednio zmiękczonej) estetyki S/M do kultury popularnej stał się wziętym fotografem i coraz czę?ciej pracował dla luksusowych, snobistycznych magazynów mody.

Większo?ć filmów Kerna zostało wydanych na kasetach video (Hardcore Collection vol. 1/2) oraz na dvd (Hardcore Collection).

/ [link widoczny dla zalogowanych] /

LINKI

[link widoczny dla zalogowanych] - Oficjalna Strona Zedd'a [!!!]
[link widoczny dla zalogowanych] - Oficjalna Strona Kern'a [!!!]
[link widoczny dla zalogowanych] - kino niezalezne [!!!]
[link widoczny dla zalogowanych] - art. nt. kina transagresji [!!!]
[link widoczny dla zalogowanych] - Hardcore Collection R.Kern'a [79.50 PLN + 9 PLN wysyłka]
[link widoczny dla zalogowanych] - Abnormal - Sinema of Nick Zedd [58.29 PLN + 22.61 PLN wysyłka]
Zobacz profil autora
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum -=[ BUNKIER ]=- Strona Główna -> gLoBaL Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB :: phore theme by Kisioł. Bearshare